Instruktážní video k letounu Bell P-39 Airacobra z r. 1942.
(4:45) Seznámení s výzbrojí letadla: 20 mm nebo 37 mm kanon v ose vrtule, 2x .50 cal kulomety v trupu a 4x .30 cal kulomety v křídlech. Je popsáno ovládání zbraní: na řídící páce je speciální spoušť pro kanon a druhá spoušť je pro kulomety v trupu a křídlech. Pilot si může navolit, jaké zbraně budou touto druhou spouští aktivovány.
(8:00) Pilot adept je usazen do kokpitu a instruktor ho seznamuje s ovládacími prvky v kabině. Uvidíme zde mnoho pěkných detailů:
- jak se nastavuje pozice pedálů,
- jak se zapínají všechny pásy popruhů jedinou společnou přezkou a jak lze popruhy uvolnit/aretovat,
- jak lze uvolnit dveře kabiny v případě potřeby nouzového opuštění letadla,
- ovládání radiové aparatury,
- jak manuálně vysunout podovozek pomocí kliky na pravé straně sedadla,
- vypínání/zapínaní baterie a generátoru,
- elektrické ovládání vztlakových klapek,
- manuální ovládání úhlu náběhu listů vrtule,
- vyvětlen je systém rozvodu paliva z nádrží do motoru a přepínání mezi nádržemi včetně přídavné nádrže,
- způsob zapínání ohřevu karburátoru.
(18:00) Podrobně je zdokumentováno nahození motoru (cold start).
Následuje předletová příprava včetně popisu nastavení trimerů:
- výškovka: 3-4° nahoru
- směrovka: 4° vpravo
- křidélka: neutrálně
Brzdy se uvolňují sešlápnutím obou pedálů zároveň. Účinnost brzd při pojíždění je velmi dobrá.
(22:15) Detailně je popsána také poslední kontrola před startem a pak už jde adept s letounem do vzduchu. Odlepení se probíhá při 100 mph. Stoupání při rychlosti 160 mph s nastavením plynu na 2600 RPM & 37,5 inHg. Je nezbytné stoupat s plně otevřeným chladičem a hlídat teplotu chladící kapaliny.
Nominální hodnoty při horizontálním letu jsou 2800 RPM & 30 inHg. Chladič lze regulovat podle potřeby.
Rychlost při které letoun ztratí vztlak je 105 mph v letové konfiguraci a 95 mph s vysunutými klapkami a podvozkem.
(30:40) A jdeme na přistání:
- nastavit plyn na 2600 RPM & 15 inHg,
- při rychlosti 200 mph vysunout podvozek,
- při rychlosti 140 mph vysunout klapky,
- dosednutí v 95 mph – provádí se na kola hlavního podvozku a příďové kolo se drží zvednuté co nejdéle.
Be First to Comment