P-39 Airacobra – instruktážní film pro piloty (1942)

Instruktážní video k letounu Bell P-39 Airacobra z r. 1942.

(4:45) Seznámení s výzbrojí letadla: 20 mm nebo 37 mm kanon v ose vrtule, 2x .50 cal kulomety v trupu a 4x .30 cal kulomety v křídlech.  Je popsáno ovládání zbraní: na řídící páce je speciální spoušť pro kanon a druhá spoušť je pro kulomety v trupu a křídlech. Pilot si může navolit, jaké zbraně budou touto druhou spouští aktivovány.

(8:00) Pilot adept je usazen do kokpitu a instruktor ho seznamuje s ovládacími prvky v kabině. Uvidíme zde mnoho pěkných detailů:

  • jak se nastavuje pozice pedálů,
  • jak se zapínají všechny pásy popruhů jedinou společnou přezkou a jak lze popruhy uvolnit/aretovat,
  • jak lze uvolnit dveře kabiny v případě potřeby nouzového opuštění letadla,
  • ovládání radiové aparatury,
  • jak manuálně vysunout podovozek pomocí kliky na pravé straně sedadla,
  • vypínání/zapínaní baterie a generátoru,
  • elektrické ovládání vztlakových klapek,
  • manuální ovládání úhlu náběhu listů vrtule,
  • vyvětlen je systém rozvodu paliva z nádrží do motoru a přepínání mezi nádržemi včetně přídavné nádrže,
  • způsob zapínání ohřevu karburátoru.

(18:00) Podrobně je zdokumentováno nahození motoru (cold start).

Následuje předletová příprava včetně popisu nastavení trimerů:

  • výškovka: 3-4° nahoru
  • směrovka: 4° vpravo
  • křidélka: neutrálně

Brzdy se uvolňují sešlápnutím obou pedálů zároveň. Účinnost brzd při pojíždění je velmi dobrá.

(22:15) Detailně je popsána také poslední kontrola před startem a pak už jde adept s letounem do vzduchu. Odlepení se probíhá při 100 mphStoupání při rychlosti 160 mph s nastavením plynu na 2600 RPM & 37,5 inHg. Je nezbytné stoupat s plně otevřeným chladičem a hlídat teplotu chladící kapaliny.

Nominální hodnoty při horizontálním letu jsou 2800 RPM & 30 inHg. Chladič lze regulovat podle potřeby.

Rychlost při které letoun ztratí vztlak je 105 mph v letové konfiguraci a 95 mph s vysunutými klapkami a podvozkem.

(30:40) A jdeme na přistání:

  • nastavit plyn na 2600 RPM & 15 inHg,
  • při rychlosti 200 mph vysunout podvozek,
  • při rychlosti 140 mph vysunout klapky,
  • dosednutí v 95 mph – provádí se na kola hlavního podvozku a příďové kolo se drží zvednuté co nejdéle.

 

Be First to Comment

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *